Ilustracija: Klix
Sigurnost u saobraćaju ove godine je, više nego ikada do sada, stavljena u fokus, a nakon tragičnih saobraćajnih nesreća u kojima su stradali mladi životi. Konkretno, takve nesreće uzrokovali su višestruki povratnici u činjenju krivičnih djela iz oblasti saobraćaja, ali stati ukraj takvim nesavjesnim vozačima je dugotrajan proces.
Riječ je, dakle, o vozačima koji su već identifikovani kao nesavjesni, zakonski su im izrečene kazne zbog njihovog ponašanja u saobraćaju, ali oni bez obzira na to i dalje učestvuju u saobraćaju kao vozači, upravljajući tuđim vozilom.
Tim povodom, kontaktirali smo resorno ministarstvo na čelu sa ministrom Admirom Katicom. Od maja ove godine, u Kantonu Sarajevo se priča mnogo upravo o sigurnosti u saobraćaju i stvaranju boljih uslova za sve učesnike, prvenstveno stvarajući bezbjedno okruženje i za vozače i za pješake. Ipak, pred nadležnima je još mnogo posla, a mi smo ih ovog puta pitali može li se stati ukraj nesavjesnim vozačima, opasnim po okruženje.
Kako nam je rečeno iz resornog ministarstva, stanje sigurnosti u saobraćaju predstavlja specifičan segment sigurnosti koji se u velikoj mjeri, pored objektivnih faktora, odražava i na subjektivni osjećaj sigurnosti.
Ističu da je MUP KS u proteklih preko pola godine poduzeo jasne, direktne i precizne korake za poboljšanje sigurnosti u saobraćaju. Pored operativnih aktivnosti policije, navode kako je pažnja usmjerena i na segment podizanja svijesti građana o njihovoj ulozi u ovom procesu, stoga će uskoro pokrenuti kampanju koja će se baviti upravo pitanjem sigurnosti u saobraćaju.
Pooštriti pravila o oduzimanju vozila
“Slučajevi koje ste spomenuli, odnosno situacije u kojima lica vrše prekršaje, pa i ponavljaju prekršaje koristeći tuđe vozilo su objektivno nemoguće za kontrolisati, ali s policijskog aspekta, kada su u pitanju povratnici u prekršajima, nas ne zanima čije je vozilo, mi u tim situacijama insistiramo na oduzimanju vozila”, kažu nam iz ministarstva i nastavljaju kako je nedavno organizovan okrugli sto upravo o ovoj temi.
“Nedavno smo, zajedno s Centrom za edukaciju sudija i tužilaca FBiH organizovali okrugli sto na temu ‘Ujednačavanje praksi oduzimanja vozila’ i mogu reći da smo nakon ovog susreta osjetili određene pozitivne promjene u pomenutim praksama. Tom prilikom sam istakao važne tačke kojima moramo posvetiti pažnju”, kazao nam je ministar Katica.
Ono čemu se posebno treba posvetiti pažnja i o čemu treba raditi jesu sljedeći zaključci:
- Nastaviti sa pozitivnom praksom trajnog oduzimanja vozila, uvažavajuci upute Kantonalnog suda u Sarajevu koje se tiču privremenog oduzimanja vozila;
- Popraviti kvalitet dokaza koji se predlažu od strane policije uz zahtjev za pokretanje prekršajnog postupka u cilju što veće uspješnosti u postupku i što manjeg broja odbijenih prijedloga za trajno oduzimanje vozila;
- Istrajati na prijedlogu za izmjene ZOOBS- a, sa posebnim naglaskom na uvođenje sankcije “trajno oduzimanje vozila od višestrukih počinilaca teških prekršaja”;
- Pokrenuti inicijativu i ubrzati donošenje Pravilnika o lišenju slobode zbog neplaćanja izrečenih novčanih kazni.
Regulisanje ovog pitanja saobraćajne politike u Kantonu Sarajevo je dugotrajan proces, ali nije nemoguć i što je najvažnije – neophodan je. Ipak, ono od čega se mora krenuti jeste individualna svijest o tome da smo mi sami najodgovorniji za eventualnu opasnost koja se može dogoditi ukoliko, primjerice, posudimo automobil osobi koja je već sankcionisana i okarakterisana kao nesavjestan vozač.
Svjedoci samo da je potrebno podizanje svijesti apsolutno svakog građanina te adekvatnog ophođenja prema ovom pitanju, pitanju od kojeg može zavisiti život osobe koja se nalazi u automobilu s kojim dijelimo cestu ili koja se nalazi na trotoaru, pješačkom prijelazu ili na bilo kojoj drugoj površini koja je neposredno uz ili pored saobraćajnice.