Neadekvatna signalizacija uzrok brojnih željezničkih nesreća u BiH

BH Teme

Neadekvatna signalizacija uzrok brojnih željezničkih nesreća

Implementacijom projekta od tehničke zaštite šest pružnih prijelaza u Federaciji Bosne i Hercegovine bit će dodatno osigurano. Koliko je to zaista nedovoljno budući da pruge Željeznica Federacije Bosne i Hercegovine prolaze kroz naseljena mjesta, često ih razdvajajući na dva dijela, potvrđuje veliki broj saobraćajnih nesreća uzrokovanih udarom voza.

Na području Zeničko-dobojskog kantona na pružnim prijelazima od 2021. do danas bilo je devet saobraćajnih nesreća, a tri osobe smrtno su stradale. Posljednji slučaj posebno je uzdrmao Zeničane budući da je usljed udara vozom poginula djevojčica s oštećenjem sluha koja nije mogla čuti zvučnu signalizaciju.

A kako nedovoljna signalizacija često uzrokuje ovakve nesreća, svjedoče mještani naselja Vraca pored Zenice, koje se već godinama suočava s ovim problemom, a tu su i brojna druga mjesta u ovom kantonu.

S druge strane, pristup željezničkom području je zakonom odobren samo na sigurnim mjestima -prijelazima i peronima, dok u praksi svjedočimo da građani vrlo često pruge prelaze na nedozvoljenim mjestima, a kazne za nepoštivanje pravila ponašanja učesnika u saobraćaju su do 300 KM.

Mirza Dedić 2010. godine preživio je udar vozom, no život je tada izgubila Mirzina prijateljica. Sjećanja još uvijek svježa.

“Mrak je bio, nit sam vidio niti čuo, samo sam odjednom ugledao nešto, uspio sam reći: ‘Voz!’ I poklopio lice Sjećam se hitne, trave da sam ležao negdje, nekih glasova i bolnice, onda sam pao u komu, šest mjeseci sam se oporavljao”, prisjeća se Mirza.

Na željeznicama Federacije Bosne i Hercegovine 195 pružnih prijelaza osigurano je pasivnom ili aktivnom signalizacijom. Da to nije dovoljno, potvrđuje crna statistika od čak 15 nesreća u toku protekle dvije godine.

“Koliko god se ulaže nije dovoljno, ali to i ne garantuje apsolutnu zaštitu ako se učesnici u saobraćaju ma koje vrste ne pridržavaju onoga što je signalizacijom propisano”, ističe Vahid Đozo, savjetnik generalnog direktora ŽFBiH.

Nedovoljna signalizacija ili osiguranje pruge naročito u naseljenim mjestima često je uzrokom nesreće. Potvrđuje to slučaj s početka priče, ali i slučaj djevojčice s oštećenjem sluha koja je izgubila život u naselju Vraca.

“Ja sam kriv po tom pitanju što sam htio preći, ali da je bilo nešto poput rampe, žice, stao bih i rekao: Hajdemo okolo”, kaže Mirza Dedić.

“Često se od zvuka vozila ne može tačno zaključiti da li ide voz i desi se to što se desi”, kaže mještanin naselja Vraca Kasim Isaković.

“Opasno je, strahujemo, čak i na cesti, ovdje nam ni pješačkog ni znaka da su tu djeca”, priča mještanka Vraca Ajla Kubat.

Da problem nisu samo pružni prijelazi, ukazuje struka.

“Evidentirani su i slučajevi gdje tokom dječije igre u blizini željezničkih stanica dolazi do neovlaštenog penjanja na portal kontaktne mreže, usljed čega dolazi do teških tjelesnih povreda, često životno ugrožavajućih ili čak sa smrtnom posljedicom”, ističe Elvedin Fišek, glasnogovornik Uprave MUP-a ZDK-a.

“Zadnje tri godine prevoladava kretanje pješaka na nedozvoljenim mjestima prugom. Stradanja se bilježe i od udara voza i od udara visokog napona kontakne mreže”, naglašava Đozo.

Iako su posljedice kobne, čini se, nedovoljne su za hitno djelovanje. No, načina ima.

“Da se smanjuje broj ukrštanja ceste i pruge, da se ceste grade tako da se svode na jedan prijelaz kako bi ih bilo što manje, i najbolji rezultat koji bi u potpunosti garantovao sigurnost je izgradnja nadvožnjaka, odnosno podvožnjaka”, poručuje Đozo.

A do provođenja mjera osiguranja najbolje osiguranje građani moraju biti sami sebi, svjesni da je nakon što mašinovođa uoči čovjeka na tračnicama, tragedija neizbježna zbog dugog zaustavnog puta voza.

federalna.ba