Diskriminacija, otežan pristup obrazovanju kao i zdravstvnoj i socijalnoj zaštiti, samo su neki od problema koji muče najbrojniju nacionalnu manjinu u Bosni i Hercegovini. No, kada im se pruži prilika, oni itekako mogu nizati uspjehe i biti društveno aktivni i korisni. U velikoj mjeri to ovisi o potpori društva. Tuzlanski kanton je primjer zajednice gdje je diskrimnacija smanjena.
Predrasude o Romima ruše pozitivne priče Armina Osmanovića iz Gračanice i Dalal Mujić iz Kiseljaka kod Tuzle. To što su pripadnici romske populacije, nije ih spriječilo da se školuju, a stipendije koje dobiju za svoje uspjehe planiraju iskoristiti za stvari koje će mu pomoći da dodatno rade na sebi i svom uspjehu.
„Planiram da završim srednju školu i da upišem Filozofski fakultet u Tuzli, tačnije socijalni rad, pa eto mislim da će mi stipendija značajno pomoći u tome“, priča Armin, učenik Mješovite srednje škole Gračanica.
„Imam jednu veliku želju i to bi voljela da mi se ostvari, da postanem doktorica“, poručila je Dalal, učenica Osnove škole Kiseljak.
Iako su Romi najveća nacionalna manjina u našoj državi, još uvijek su vrlo često na marginama društva. Pobijediti sterotipe koji vladaju u društvu možda je i najteža bitka koju oni vode tokom svog života. Iako u Tuzlanskom kantonu imaju podršku, smatraju da je veliki propust to što 8. april, Svjetski dan Roma, nije obilježen na nivou države.
„Jedina država u Evropi je Bosna i Hercegovina koja nije obilježila današnji dan na centralnom nivou, odnosno u institucijama Bosne i Hercegovine“, naveo je Nedžad Jusić, vijećnik nacionalnih manjina u GV Tuzla.
„Ovo već je 19. godina u kontinuitetu kako obilježavamo i ovo je jedini kanton u odnosu na druge kantone u Federaciji. 47 učenika je prethodne školske godine završilo sa odličnim uspjehom i šaljem apel svim institucijama u drugim kantonima da uzmu primjer Tuzlanskog kantona“, kazao je Mehmed Mujić, saradnik za romska pitanja u Ministarstvu obrazovanja TK.
Za opstanak romske kulture neophodan je i opstanak romskog jezika, koji se u Tuzlanskom kantonu koristi u malim romskim sredinama u Banovićima i Živinicama. Zato su romska nevladina udruženja godinama vodila borbu da se u škole uvede izučavanje romskog jezika, kako kroz godine ne bi izgubili svoj identitet.
„Nama je posebno drago što ćemo ove godine prvi put vidjeti u Bosni i Hercegovini, odnosno ovo je više kao pilot projekat, da se taj predmet uključuje u nastavni program i to je prvi takav u Bosni i Hercegovini“, izjavio je Damir Gnjidić, šef Ureda misije OSCE u Tuzli.
„Mi smo donijeli nastavni plan i program. Sada slijedi anketiranje učenika, da vidimo koliki je broj zainteresiranih, a nakon anketiranja slijedi implementacija istog“, pojasnio je Ahmed Omerović, ministar obrazovanja i nauke TK (SDA).
Ulaganjem u obrazovanje stiču se uslovi za ekonomsku neovisnost, umanjenu procenat socijalno ugroženih, a naročito je to bitno kada se govori o Romima.
Zastupljenost romske djece u osnovnim školama je 52 učenika, dok se 555 učenika koji su pripadnici romske populacije obrazuje se u nekoj od srednjih škola.