Tuzla bi mogla dobiti “pametne” semafore
Sve veći broj automobila stvara ogromne probleme na ulicama Tuzle, a ako se na to dodaju trenutni načini funkcioniranja semafora, situacija je znatno složenija. Jedna od inicijativa je da se na najprometnijim raskrsnicama postave takozvani “pametni” semafori.
Kako bi trenutno stanje na gradskim saobraćajnicama bilo rasterećenije, a u svojim svakodnevnim obavezama pješaci i vozači imali znatno lagodniji osjećaj, vijećnik Socijaldemokratske partije (SDP) u Gradskom vijeću Tuzle Anel Ibeljić uputio je inicijativu za postavljanje takozvanih “pametnih” semafora.
Riječ je o sistemu adaptivnog upravljanja, koji prati trenutnu situaciju u saobraćaju, prilagođavajući joj se u datom trenutku, a koji bi bio instaliran na najprometnijim raskrsnicama u gradu.
“Na taj način, smanjuje se gužva i potrošnja goriva. Za vozače, to znači da će brže doći do porodice i posla, potrošiće manje goriva i samim tim manje zagaditi okolinu”, kaže Ibeljić za Klix.ba.
Ovaj sistem je razvijen na univerzitetu Carnegie Mellon u Pittsburghu. Njihova istraživanja su pokazala da se saobraćaj u gradu može ubrzati do 25 posto i smanjiti vrijeme čekanja na raskrsnicama za čak 40 posto.
“U praksi, ovo znači da nam se neće dešavati da pred raskrsnicu zaustavite vozilo tik pred zeleni signal ili da čekate na praznoj rasksnici ukoliko nema pješaka i drugih vozila. Sistem pametnih semafora obuhvata pored motornog i pješački saobraćaj. Ukoliko na prilazu raskrsnici (ili pešačkom prijelazu) ima više vozila, zeleno svjetlo za ta vozila će trajati duže, a pješački semafor će ostati crven sve dok neko od pješaka ne pritisne taster na stubu semafora. Tek nakon toga, u narednom ciklusu će se uključiti zeleno za pješake”, pojašnjava Ibeljić.
On smatra da je realizacija ove inicijative prilično izvodiva, a benefiti po sve učesnike u saobraćaju bi bili od velikog značaja.
Inače, realizacija ove inicijative bi donijela to da Tuzla postaje prvi grad u Federaciji BiH koji u primjeni ima “pametne semafore”. S druge strane, prije skoro tri godine, inicijativa o postavljanju “pametnog” semafora pokrenuta je u Banjoj Luci.
Za razliku od BiH, ovakva vrsta semafora svoju primjenu doživjela je u Austriji, tačnije Beču. Prvi uređaj nakon dvogodišnje testene faze u punom radnom obimu se našao 2019. godine.
Funkcionira na način da je mala kamera koja bilježi kretanje pješaka postavljena na četiri metra visine, a sistem uz pomoć specijalnog softvera prepoznaje žele li pješaci preći raskrsnicu ili ne. To u prosjeku traje dvije sekunde. Svi snimljeni podaci obrađuju se na mjestu događaja i potom trajno brišu.